به گزارش روابط عمومی، نسیم نفر، معاون سلامت اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با اشاره به قوانین حمایتی در ایران، به ابهامات موجود در خصوص ارثبری فرزندان تحت سرپرستی (فرزندخوانده) از سرپرستان خود و بالعکس پرداخته است. دکتر نسیم نفر در این خصوص توضیح داد: «بر اساس قوانین فعلی ایران، کودک تحت سرپرستی از نظر حقوقی و شرعی، فرزند نسبی سرپرستان محسوب نمیشود. این بدان معناست که بهصورت خودکار، همانند فرزندان بیولوژیکی، از والدین سرپرست خود ارث نمیبرد و همچنین والدین سرپرست نیز از او ارث نمیبرند.
دکتر نفر بر تدابیر قانونی موجود برای حمایت از آینده مالی این کودکان تأکید کرد و گفت: قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بیسرپرست و بدسرپرست، سازوکارهای حمایتی جامعی را برای تأمین آینده مالی کودکان تحت سرپرستی پیشبینی کرده است. از جمله این تدابیر، آن است که دادگاهها معمولاً در زمان صدور حکم سرپرستی، به انتقال بخشی از اموال یا حقوق مالی سرپرستان به کودک توجه ویژه دارند تا امنیت اقتصادی وی در آینده تضمین گردد.
وی همچنین به نقش وصیتنامه در تعیین تکلیف اموال برای فرزندان خوانده اشاره کرد و افزود: علاوه بر این، سرپرستان میتوانند با تنظیم وصیتنامه رسمی، بخشی از اموال خود را به فرزندخوانده خود اختصاص دهند. طبق قانون، هر فرد مجاز است تا یکسوم از اموال خود را بدون نیاز به کسب رضایت از سایر وراث، برای هر شخصی، از جمله فرزندخوانده وصیت نماید. در صورتی که وصیت بیش از این میزان باشد، کسب رضایت سایر وراث الزامی خواهد بود.
دکتر نفر در پایان توصیه کرد: به منظور جلوگیری از هرگونه اختلاف احتمالی میان وراث در آینده، اکیداً توصیه میشود که وصیتنامهها در دفاتر اسناد رسمی تنظیم و ثبت شوند.
معاون سلامت اجتماعی در ادامه این نکته مهم را یادآور شد که از نظر حقوقی و وظایف، تکالیف سرپرستان نسبت به نگهداری، تربیت، تأمین معاش و حمایت از کودک تحت سرپرستی، دقیقاً مشابه تکالیف والدین نسبت به فرزندان خود است و این کودکان نیز از بسیاری از حمایتهای قانونی و اجتماعی مشابه بهرهمند میشوند.












نظر شما